lördag 16 maj 2009

En härlig tid!

Hej! Nu är det den bästa tiden på året, tycker jag. Ljuset, värmen, växtligheten bidrar till att allt känns så lätt på nåt vis! Och en härlig sommar har man framför sig.. mycket tid tillbringas ute! Det är lyx det, att ha en egen trädgård att gå ut i !





Tulpaner i en mix kallad "Midnight sonata" eller liknande, kommer inte riktigt ihåg.


Några har en fin, vit kant !




Vårt gamla päronträd som är väldigt gammalt och högt blommar tyvärr för allra sista gången. Vi ska ta ner det här trädet senare i sommar...





Lite växter som skall planteras, dessa inhandlades på en växtmarknad i dag.. det är b.la bolltistel, getrams och chili.


Har varit på en "bokdag" som skolan anordnade idag också. Där kunde man köpa begagnade böcker, jag köpte den här boken, utan att egentligen kolla vad det var för bok. Det var en gammal bok bara, och då köpte jag den för en femma!
"Jorden och dess folk" är titeln, tryckt i Stockholm 1876! Började bläddra i den hemma..


Den beskriver, på ett väldigt ingående, ålderdomligt sätt, jordens olika folkslag. Fina illustrationer lite här och var i boken är det också! Här är det "infödingar i Australien".

Och här då, "typer från Konstantinopel"..! Måste läsa lite mer i den här en dag, verkar kul!

Hej så länge!

9 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej...smyger in så här på kvällskvisten..sitter och väntar på eurovisionen...ska blogga lite tills det börjar..såg din fina brödrost..superhäftig..en sak till..chili hade du köpt och skulle plantera...vad är det för växt ..verkade lite spännande...ha en skön helg..kram..PIA

hönemor sa...

Hej du, snygga tulpaner har du, men vad är det för blå blommor du har vid staketet? Fina plantor du har köpt, men chilin vågar du väl inte att plantera ut än. Du frågade om handelsträdgårdar i Åmål, det finns några styckna, nere vid gammla brygerit bortan för gammla kyrkan är rätt okej, och vid Dahlhall vid 45a är det en till. Katarina.

Vardags-mirakel sa...

Gokväll, så vackra bilder från din trädgård! Visst är det skönt att ha en egen att greja med, kram Eva.

Annika sa...

Hej. Härliga trädgårdsbilder. Trädgård är ett stort intresse för mig också. Synd att päronträdet måste tas ner. Vi har just tagit bort ett gammalt plommonträd, men det fanns liksom ingen räddning för det... Vilken fin gammal bok. Det är så roligt att läsa gamla texter! Kram Annika.

himlaverket sa...

Hej,
visst är det lycka med egen trädgård.
Vi har också tagit ner gamla päronträd... men det går ju att sätta nya också.
Ska köpa ett plommonträd .
Då kan man göra egen smarrig plomonchutney.
Kramis Ulla

livet på utanäs sa...

Hallå där !
Oj vilken härlig trädgård du har ... smärtsamt att kapa päronträdet , men ibland måste man...
Tulpanerna var verkligen vackra , vilken härlig färg de har ...

Visst är det kul med gamla böcker , ibland baxnar man nästan när man ser hur de skrev. Skulle man skriva samma sak idag skulle man antagligen bli kastad i närmsta fängelse ...

Ha det nu så gott och njut av försommaren !
Kram Sussi O

här är gudagott att vara sa...

Fina trädgårdsbilder och fin fin blogg!
Tulpanerna är underbara jag har faktiskt sett nästan svart lila,
men dina var vackrare.
Haregott!

Maria renoverar sa...

Hej!
Tack för kommentaren om min lekstuga...
:-)
Vilka jättefina växter du visar. Jag är såå urdålig på växter. Men jag känner igen de du visar och vet att jag bla har "Getrams" i min trädgård.
Roligt med gamla böcker också.
Stor kram MARIA

Sköna o Gröna Ting sa...

Tjingeling!
Ja.., det hade väl varit kul om du kunde komma till min treårsdag men avståndet är en aningen långt.., synd!
Vilken dag!!!
Närmre fem hundra glada kunder var hos oss och dom flesta var köpsugna attans.
Det får bli en snabb hälsning nu innan jag öppnar min butik, får försöka få i mig lite frukost innan.
Ha en underbar vecka och ta väl hand om dig.
Kram Marianne